Doa semasa hamil

Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.

Followers

Monday, October 18, 2010

SCAN DI AWAL KEHAMILAN

9.30mlm 18/10/10

Mama baru je balik dari Klinik..nak tau tak ape cerita terkini??hihiihi
Tadi mama g scan sebenarnya...Mama pun cerita la ngn dokter tu..bila tarikh mama ni last period..dan bila mama kena bleeding kan...terus je dokter kata janin mama ni dah 6minggu..hehehe..tapi jangan salah sangka...sbb lepas mama scan je..dokter masih tak nampak lagi kantong dalam perut mama...buat suspennnn betollll....uuhuhuu..
terus dokter suh mama wat test air kencing....risau jugak ni....tak pregant ke aku??????
Lepas je mama di test..alhamdulillah...laju je nampak garis 2 line tu...dokter kata...tarikh last period mama tak leh guna...sbb kemungkinan besar....janin sangkut masa akhir2 bulan 9..
ye la..mama last period 2/9/10..sepatutnya 3--3hb tu mama dah period kan..tp tak...masa 25/9 (besday danish masa ni) malam tu mama bleeding...penat kotttt...rasanya tanda pregnant dah ada kot masa tu...pastu mama test 3/10....tak positif lagi masa tu....pastu 12/10 mama bleeding lagi..ptg tu mama terus test..alhamdulillah positif walaupun samar2...tapi lama2 jelas 2 line..
Mama terus la jumpa dokter 17/10/10..dokter kata kalau ikut tarikh last period mama....baby dah 6 minggu...walaupun mama bertegas kata...3/10 mama belum positif lagi...
tu yang hari 18/10/10,mama nekad g scan..nak tgk kantong baby..ok ke tak?? rupernya masih belum nampak kantongnya lagiiii....rupernya kalau diikutkan tarikh last test 3/10 tu...janin mama ni baru je nak jadi...dlam  3-4minggu baru...hihihi....so, dokter terus bagi mama pil kuatkan rahim saje...sbb obimin mama dah ada...:) 
so,akhir bulan 11 nanti baru mama kena datang scan lagi...


so...skrg janin mama baru berusia 3-4 minggu yeeeeeeeeeeee....hihihih..alhamdulillah... (kena betulkan kesilapan teknikal sbelum ni yang janin mama usia 6 minggu tu tau..)



Minggu ke 3:
Merupakan masa ovulasi (pelepasan telur). Kehamilan terjadi pada saat ini. Pembuahan terjadi pada saat sperma dari pasangan anda bertemu dengan sel telur anda di tuba falopi. Pembuahan memerlukan waktu 4 hari, setelah telur dibuahi maka dinamakan zygote
zygote
Minggu ke 4:
Saat buat si zygote kecil untuk menemukan tempat didalam rahim anda. Dengan berakhirnya minggu ini, anda tidak mendapat menstruasi, dan menjadi tanda pertama kemungkinan kehamilan. Pada beberapa wanita mendapatkan sedikit perdarahan dan disalahartikan sebagai menstruasi, sebenarnya perdarahan yang sedikit itu karena implatasi dari zygote ke dinding rahim anda.

No comments: